twitter
rss

  cerita rekaan sendiri (part 6)

   Pada suatu hari, seekor raja ayam berjumpa dengan burung helang. Dia berkata"Hai helang, mari ikut aku cari makanan.". "Baiklah, mari aku sedang lapar ni." jawab burung helang. Ayam berjalan kaki manakala helang pula terbang tinggi di langit.

   Selepas lama berjalan, mereka masih tidak dapat mencari makanan. Helang berasa sangat lapar lalu terus memakan raja ayam. Selesai menikmati daging ayam itu, helang pun terfikir " Daging ayam sedap juga ya. Kan bagus kalau aku makan semua ayam direban Tuk Abu. Lagipun dia tu sudah tua."

   Jadi, helang pun terus pergi ke reban ayam kepunyaan tuk Abu. Helang pun berkata "Hai ayam - ayam semua, raja kamu telah aku bunuh. Sekarang giliran kamu pula". Seekor ayam mendapat idea bagi mengelakkan mereka dimakan. Dia pun berkata" Oh helang, saya mendapat idea. Bagaimana kalau kami mencari makanan untuk kamu". Helang setuju dengan cadangan ayam itu tetapi kalau ayam di situ gagal mencari makanan untuknya, dia akan memakan ayam satu persatu.

    Bermula dari situlah ayam - ayam itu mengais tanah untuk memberi cacing kepada helang bagi mengelak dimakan oleh burung helang. Mereka berkerja bersungguh - sungguh bagi mengumpulkan cacing untuk helang. Tetapi usaha mereka sia - sia kerana helang tetap memakan ayam.


(part 7) coming soon

0 comments:

Post a Comment